Het kinderbevrijdingsmonument in Oosterbeek, uit 1995, is recent opgeknapt en ziet er weer als nieuw uit. Op 20 november a.s. wordt het monument heropend door Burgemeester en Kinderburgemeester van Renkum. Het monument is geadopteerd door groep 8 van De Paasberg, lagere school in Oosterbeek, en zij gaan jaarlijks werk toevoegen aan een tijdcapsule in het monument.

Dag van de rechten van het kind

20 november is de internationale dag van de rechten van het Kind. Op deze dag wordt gevierd dat kinderen eigen rechten hebben. Deze rechten zijn in 1989 officieel vastgelegd in het kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties.

Groep 8 van De Paasbergschool heeft afgelopen weken lessen gevolgd over kinderrechten en leven in vrede en vrijheid. Ook nu weer een actueel thema. In deze lessen hebben zij zelf verhalen en gedichten gemaakt die hierover gaan en wat hen daarin bezig houdt. Deze werken worden in een tijdcapsule binnen het monument opgeslagen. Volgend jaar zal de volgende groep 8 op dezelfde wijze werk toevoegen aan de capsule en zo ontstaat een jaren doorlopende ketting.

Het kinderbevrijdingsmonument

In 1995 heeft de Oosterbeekse Cultuurwerkplaats het monument ontworpen en samen met plaatselijke scholieren en de Oranjevereniging gerealiseerd. Het initiatief was en is een oproep voor vrede, nu en in de toekomst. Bij wijze van handtekening maakten kinderen uit groep 7/8 van de Oosterbeekse basisscholen een portret van zichzelf in klei, welke vervolgens in beton werden afgegoten. Hiermee is de cirkel gevormd.

Het opgeknapte kinderbevrijdingsmonument

Recent is het monument opgeknapt en in volle glorie hersteld door De Aandacht uit Oosterbeek, in opdracht van de Oranjevereniging. De restauratie is gesubsidieerd door Veluwe Remembers, een stichting van de Provincie Gelderland.  Het monument bevindt zich op hoek van de Oranjeweg en de Hartensteinlaan in Oosterbeek.

Heropeningsbijeenkomst 20 november 14.00 uur

Op 20 november zullen Burgemeester Agnes Schaap en Kinderburgemeester Simon van Hoving het monument heropenen. Tijdens de bijeenkomst lezen kinderen uit groep 8 hun werk voor en zal de tijdcapsule met hun werk symbolisch worden ingegraven. Bij de bijeenkomst van ca 30 minuten, zijn de kinderen van groepen 8 en 7 van De Paasberg aanwezig. De Oranjevereniging Oosterbeek nodigt belangstellenden en ouders van harte uit.