Koningsnacht 2019
Oranjevereniging Oosterbeek

Oosterbeek was vorig jaar 75 jaar bevrijd en wij hadden we een groot feest voorbereid ….helaas. Dit jaar willen we met een aantal initiatieven alsnog stil staan bij de bevrijding van Oosterbeek. Een bevrijding die eigenlijk niet gemakkelijk tot stand kwam. Na een kort moment van vrijheid in september ’44 volgde een heftige strijd tijdens de slag om Arnhem. Op het moment van de definitieve bevrijding in april ’45 was ons dorp zo goed als leeg, want iedereen was geëvacueerd. Er zijn diverse punten in Oosterbeek die herinneren aan die periode en de daarop volgende wederopbouw. Wij hebben een fietstocht voor het hele gezin uitgezet langs deze vrijheidspunten. Download deze via de volgende link [ link volgt voor 5 mei a.s.]

Tijdens de fietstocht komen jullie langs een luisterkei bij het gemeentehuis, die wij op 5 mei a.s. aanbieden aan het dorp. Deze kei is onderdeel van de Liberation route, waarin een keten van keien in de regio is opgenomen die het verhaal van de gebeurtenissen in 1944/1945 vertellen.

Daarnaast bieden wij de gemeente een plaquette aan waarin de evacuatie tussen september ’44 en april ’45 wordt herdacht. De opening hiervan is gepland op 26 september a.s.