Dit jaar is het 76 jaar geleden dat de 2e wereldoorlog is beëindigd. Vorig jaar hadden wij een speciaal feestprogramma voor Oosterbeek opgezet. Helaas is deze door de pandemie niet doorgegaan. Nu hebben wij, samen met een aantal partners, enkele initiatieven uitgewerkt waarmee we de bevrijding van ons dorp herdenken. Initiatieven die een ieder actief kan beleven en waar we jullie kort over willen informeren. Stil zitten is er niet bij.

Luisterkei bij het gemeentehuis

In het kader van Liberation Route Europe heeft onze vereniging een luisterkei aan Oosterbeek aangeboden. Het idee komt van onze dorpsgenoot Rob van der Zouw. Via de kei wordt het verhaal verteld van de slag om Arnhem en de kortstondige bevrijding, de evacuatie en de uiteindelijke bevrijding in april ’45.

De onthulling van de kei door burgemeester Agnes Schaap 23 april jl.

Fietstocht ‘Vrede en vrijheid in Oosterbeek’

Vele monumenten en herdenkingstekens in Oosterbeek herinneren ons aan de bevrijding en de periode van opbouw in vredestijd. Wat is er mooier dan hier op een zonnige dag langs te fietsen, zeker in combinatie met de adembenemende omgeving. Via route.nl is deze fietstocht digitaal beschikbaar. Download deze via de volgende link Fietsroute 2272033: Vrede en vrijheid in Oosterbeek Fiets hem met het hele gezin, vrienden of lekker alleen. Een tocht waarin je graag regelmatig afstapt en stil staat bij de bezienswaardigheden. En vergeet de Oosterbeekse horeca niet.

Korte film over de bevrijding

Om het verhaal over de bevrijding via de luisterkei ook voor een jong publiek toegankelijk te maken hebben we een korte film laten maken. Beelden van enkele markante plekken in Oosterbeek worden afgewisseld met animaties.

Plaquette ter herinnering aan de evacuatie

Tussen september ’44 en mei ’45 was vrijwel iedereen in Oosterbeek en omliggende dorpen geëvacueerd. De meeste evacuées keerden pas na de bevrijding in mei 1945 terug naar hun verwoeste en geplunderde huizen. Daar hebben zij hun leven opnieuw opgebouwd.

Om dit te herdenken laat onze vereniging samen met gemeente Renkum een herdenkingsplaquette plaatsen. Het monument wordt geplaatst in de toren bij het gemeentehuis en zal komende september worden geopend.

Onze speciale dank gaat uit naar:
• Gelderland herdenkt
• Gemeente Renkum